Resepi Cekodok Pisang Bom

Bomb, resepi cekodok pisang rangup, resepi cekodok pisang sedap, resepi cekodok manis, resepi cekodok bilis, resepi cekodok pisang rangup, resepi cekodok nasi, resepi cekodok udang, resepi cekodok rangup, resepi cekodok ikan bilis,

Siapa yang tidak suka makanan yang manis dan lembut, terutama jika makanannya merujuk kepada hidangan yang dihasilkan oleh sendiri? Kali ini saya ingin berkongsi resepi cekodok pisang best dengan kulit yang rangup dan lembut di dalam. Ini merupakan salah satu hidangan khas yang mempunyai rasa manis dan lembut yang sesuai dimakan pada bila-bila masa, terutama jika dinikmati bersama dengan secawan teh panas.

Cekodok Pisang

Jangan biarkan penampilan bodoh ini menipu anda, cekodok pisang adalah salah satu jenis makanan yang amat diminati di kalangan masyarakat Malaysia. Ia sangat mudah dibuat dan memerlukan bahan-bahan yang sederhana sahaja. Berikut adalah beberapa bahan yang diperlukan untuk menghasilkan cekodok pisang yang enak dan lembut dengan kulit rangup:

  1. 1 cawan pisang yang telah diketuk/dikacau
  2. 1 cawan tepung gandum
  3. 1 sudu teh garam
  4. 1 sudu teh serbuk penaik
  5. Air secukupnya

Selain dari bahan-bahan di atas, anda juga akan memerlukan bekas mangkuk yang bersih dan wajan yang dipanaskan dengan minyak masak. Begini caranya:

  1. Bancuhkan kesemua bahan yang diperlukan hingga menjadi satu campuran yang homogen.
  2. Panaskan minyak dalam wajan sehingga ia benar-benar panas.
  3. Gunakan sudu kecil untuk mengambil adunan cekodok yang bersaiz kecil dan masukkan ke dalam wajan.
  4. Goreng cekodok sehingga kekuningan dan agak rangup sebelum diangkat dan dituai pada tisu kertas untuk mengurangkan kandungan minyak.

Rahsia Kekal Lembut dan Rangup

Salah satu cara untuk memastikan cekodok pisang yang dihasilkan adalah lembut di dalam tetapi rangup di kulit adalah dengan menggunakan pengukus. Gunakan wap air yang direbus pada wajan yang menjadi alas untuk mengukus cekodok sehingga ia lembut dan tidak kering. Apabila anda bakar terlalu lama, ia akan menghasilkan cekodok yang terlalu kering dan keras.

Gambaran hidangan cekodok pisang best yang menggiurkan. Sumber gambar dari Pinterest.

Cuba Resepi Ini Hari Ini!

Jangan tunggu lagi, Cuba resepi cekodok pisang best ini hari ini dan jangan lupa berkongsi dengan keluarga dan rakan-rakan anda. Selain mudah, ia juga memenuhi selera semua orang. Jangan lupa bahawa cekodok pisang juga adalah hidangan yang sesuai untuk beku dan dipanaskan semula. Ia juga merupakan pilihan terbaik untuk minum petang yang enak di dalam atau bawa untuk bertandang ke rumah kawan atau keluarga.

Cekodok pisang best yang dihasilkan oleh resepi ini adalah hidangan yang sangat ringkas dan mudah untuk dibuat. Anda boleh meluangkan masa dan memerap untuk membuat resepi ini, jadi cuba resepi ini hari ini dan anda akan pasti akan jatuh cinta dengan hasilnya.

Resepi Cekodok Pisang Bom

If you are searching about Resepi cekodok pisang best kulit rangup lembut di dalam asian recipes, you've visit to the right page. We have pics like Resipi cekodok pisang « home is where my heart is…, cekodok pisang sedap dan bulat azie kitchen, resipi cekodok pisang simple resepi bergambar. Here it is:

Resepi cekodok pisang best kulit rangup lembut di dalam asian recipes, sinar kehidupanku**~.. cekodok pisang

Resepi pisang kuih inti sejemput doh teh ambil camca leperkan letak. Sosej roti resepi tepung gandum guna kuih. Resipi mudah cekodok pisang rangup di luar lembut di dalam amie's. Pisang resepi bom guna yis kuih cekodok soalan. Resepi kuih bom pisang guna yis halloween xyz. Resipi cekodok pisang simple resepi bergambar. Pisang resepi cekodok cucur jemput2 kuih rangup muih resipi jemput sedap gebu makan recipeler masak



Also read:

.