Resepi Otak Otak Terengganu

Resep membuat otak otak, resep otak otak goreng, resep otak otak bakar, resep otak otak bandeng, apa itu otak otak, cara membuat otak otak, resepi otak otak, resipi otak otak ikan, resep otak otak goreng, resep otak otak bandeng,

Jika anda gemar mencari hidangan yang lezat dan mudah disediakan, Otak-Otak Ikan adalah salah satu hidangan yang sesuai dengan citarasa anda. Dengan resepi yang mudah diikuti ini, siapa sahaja boleh membuatnya secara sendiri dan siapapun pasti menggemarinya. Mari kita lihat resepi OtakOtak Ikan dengan cara kukus yang mudah ini.

Bahan-bahan:

• 500 gram ikan tenggiri

• 1 cawan santan

• 1 ulas bawang putih

• 1 inci halia

• 1 batang serai

• 20 keping daun limau purut

• 1 sudu teh gula

• 2 sudu teh tepung jagung

• ½ sudu teh serbuk lada hitam

• 1 sudu makan rempah Otak-Otak (boleh didapati di kedai runcit)

• 1 sudu teh garam

• 10 tangkai buluh atau daun pisang

Cara-cara:

1. Bersihkan dan cuci ikan tenggiri, kemudian kiriskan isi ikan daripada kulit dan tulangnya.

2. Blend bawang putih, halia dan serai sehingga lumat.

3. Tumbuk rempah otak-otak sehingga lumat.

4. Campurkan ramuan bawang putih, halia, serai dan rempah otak-otak. Gaulkan kesemuanya.

5. Masukkan gula, tepung jagung, serbuk lada hitam dan garam. Gaulkan dengan rata.

6. Hendaklah menyediakan buluh atau daun pisang dengan cara dipotong kepada saiz yang sesuai sebelum digunakan untuk membungkus Otak-Otak.

7. Sapukan sedikit minyak pada buluh atau daun pisang yang telah dipotong tadi.

8. Ambil sebahagian daripada campuran rempah dan letakkan di atas buluh atau daun pisang yang telah disediakan. Kemudian lipatkan dan balut Otak-Otak dengan buluh atau daun pisang tersebut.

9. Rebus air dalam periuk kukus hingga mendidih. Kemudian masukkan Otak-Otak yang telah dibungkus tadi dalam kukusan dan kukus selama 20 minit.

10. Biarkan Otak-Otak sejuk sejenak sebelum boleh disajikan dengan kuah kacang, sos cili atau kuah asam pedas.

Anda boleh mencuba resepi ini dengan menggunakan pelbagai jenis ikan yang berbeza seperti ikan selayang, ikan tenggiri, ikan tenggiri putih dan sebagainya. Pastikan anda memilih ikan yang segar dan tiada bau busuk serta tidak tercemar.

Selain daripada ikan, anda juga boleh mencuba menggantikan ikan dengan ayam atau udang dalam resepi Otak-Otak ini. Caranya tetap sama.

Maklumat nutrisi Otak-Otak Ikan rendah kalori kerana ianya di kukus dan tidak digoreng. Namun, gula, santan dan tepung jagung yang digunakan dalam hidangan ini menjadikannya bukanlah pilihan diet yang baik jika dimakan dalam kuantiti yang berlebihan.

Apa lagi tunggu, segera cuba resepi Otak-Otak Ikan dengan cara kukus ini dan rasai sendiri rasa umami ikan yang lembut dan sedap. Jadikan ia sebagai hidangan kegemaran anda dan keluarga.

Resepi Otak Otak Terengganu

If you are looking for Resepi otak otak udang resepi otak otak ikan tanpa santan resepi, you've visit to the right web. We have images like Resepi otak otak paling simple tapi guna isi ayam, boleh simpan frozen, how to make malay otahotah singapore food, terengganu... kelainan tercipta resepi 14 otakotak kempas. Here you go:

Intai dapur otak otak tenggiri...., food, lifestyle, education, parenting, diy cararesepi

How to make malay otahotah singapore food. Otak resepi kempas. Terengganu... kelainan tercipta resepi 14 otakotak kempas. Otak ikan resepi sayuran. Otak resepi udang terbuat dipanggang bumbu dicincang dicampur pisang daging tenggiri. Resepi otak otak waaiting for someone. Otak ikan tenggiri khas resep riau kepulauan aneh nama bangka kepri kuliner pusat wisata sop pak ewok palembang masakan daerah



Also read:

.